Iedereen maakt ingrijpende verliezen mee: niet alleen door de dood maar ook door het leven. Eén van de ingrijpendste verliezen is het verlies van een dierbare door overlijden. Aandacht voor rouwprocessen is belangrijk om de weg naar aanvaarding en heling te kunnen vinden. Het helingsproces heeft tijd nodig.
Nazorg
Om nabestaanden te begeleiden tijdens deze moeilijk periode biedt Mirelle van Ligthart Uitvaartzorg nazorg aan. Ninke Kaij van Nunazorg neemt contact met u op om te vragen hoe het met u gaat en wat zij voor u kan betekenen.
Na de uitvaart kunnen er verschillende vragen ontstaan over de nieuwe situatie en over alles wat er op nabestaandenafkomt. Het huidige aanbod in nazorg is onduidelijk en bereikt de nabestaanden onvoldoende of helemaal niet. Nunazorg brengt hierin verandering.
Vragen en emoties
Verlies van een dierbare is ingrijpend en betekent altijd verandering. “Waar moet ik beginnen?”, “Wat vang ik nu met mijn leven aan?”, “Wat heb ik allemaal te regelen?” zijn vragen die mensen stellen nadat ze een verlies hebben geleden. Niet iedereen kan zelf met deze vragen uit de voeten. Ninke helpt u, als u daar behoefte aan heeft, een antwoord te vinden op praktische vragen en op eventuele emotionele hulpvragen zoals: “Is het normaal wat ik nu ervaar?” en “Hebben anderen dit ook?”
Digitale nazorg
Toegang tot apparatuur na overlijden
Hoe krijg je als nabestaande toegang tot bijvoorbeeld contacten, foto’s of documenten, noodzakelijk voor de administratie, verwerking of als dierbare herinnering als dit is beveiligd met een wachtwoord of een toestelcode? En wat te doen bij fysiek defecte apparatuur als gevolg van een ongeluk of ramp? Moet je nu wel of niet de social media en online diensten van de overledene opzeggen en hoe voorkom je identiteitsfraude?
Niet alles zomaar (laten) opzeggen!
Maar wat blijkt? Vrijwel iedereen heeft een mobiele telefoon en steeds meer mensen hebben online accounts en maken gebruik van digitale opslagdiensten. Ondertussen is gebleken dat het meteen (laten) opzeggen tegenwoordig niet meer de beste oplossing is. Zo is de voicemail van de overledene niet meer beschikbaar als het telefoonabonnement wordt beëindigd, zijn (oude) WhatsApp-chats uiteindelijk niet meer te lezen en worden er geen bevestiging Sms’jes meer verzonden als die telefoon werd gebruikt voor beveiliging (twee-stap-verificatie).
Maar ook wanneer online opslagdiensten als Google Drive, OneDrive van Microsoft of iCloud van Apple worden beëindigd, kunnen nabestaanden nooit meer over dierbare of belangrijke data beschikken die daar stond bewaard.
Het bedrijf Digitale Nazorg heeft de expertise op het gebied van innovatie en technische oplossingen bij de digitale nalatenschap. https://digitallifelegacy.nl
Ons werk houdt niet op na de uitvaart. Wij helpen en adviseren u graag om u verder te helpen.